Scandic tar grep mot bransjens l?rlingmangel

(Oslo, 24. oktober) Mangelen p? l?rlinger i hotell- og restaurantbransjen er et ?kende problem. Som Nordens st?rste hotellkjede tar Scandic Hotels opp denne kampen. I g?r ble derfor Scandic Cup arrangert i Oslo, der hotellkjedens l?rlinger kjempet om tittelen som Scandics beste kokkel?rlinger.
I f?lge NHO Reiselivs kompetansebarometer oppgir 54 % av reiselivsbedriftene at de har behov for flere kvalifiserte fagfolk. Samtidig s?ker stadig f?rre seg til kokke- og restaurantlinjene. Administrerende direkt?r i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, synes trenden er alarmerende.
– Utdannede og kvalifiserte kokker og servit?rer g?r sikre jobber i m?te i en voksende bransje som trenger ungdom, sier hun og oppfordrer samtidig flere unge til ? se mulighetene som ligger i en fagoppl?ring i kokk- og servit?rfaget. Kort utdannelse og l?nnet arbeid i tidlig alder gj?r l?rlingtilv?relsen attraktiv.

Prisvinnende l?rlingbedrift
?rets Scandic Cup ble arrangert p? Vestby Videreg?ende skole utenfor Oslo, der fem lag fra ulike deler av landet kjempet om tittelen som Scandics beste kokkel?rlinger. I ?r var det Rica Maritim Hotel i Haugesund som imponerte juryen fra det norske kokkelandslaget mest.
– Vi trenger dyktige fagfolk p? kj?kkenet for ? levere mat av h?y kvalitet. God oppl?ring av unge og fremadstormende kokkestudenter er viktig for oss, og det blir enda viktigere n? som vi ikke bare er Nordens st?rste hotellkjede, men ogs? en av Nordens st?rste restaurantkjeder, sier administrerende direkt?r i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold.
– Dessuten h?per vi flere i bransjen vil f?lge etter. P? den m?ten trigger vi sunn konkurranse mellom hotellkjedene, som b?de bransjen og l?rlingene nyter godt av, legger han til.
Scandic har i dag rundt 150 l?rlinger, og omtrent 100 er kokkel?rlinger. I fjor ble Scandic Neptun i Bergen tildelt ?rets fagoppl?ringspris av NHO i t?ff konkurranse med selskaper innenfor andre fagomr?der. Scandic Neptun tok for ?vrig s?lvplassen i ?rets Scandic Cup, etterfulgt av Rica Hell Hotel.

Trening gj?r mester
Scandic samarbeider med det norske kokkelandslaget, og bruker dette samarbeidet til ? inspirere og utvikle egne l?rlinger. Deltager p? kokkelandslaget for juniorer, Christer R?dseth, var blant annet juryleder. Vinnerlaget fra Rica Maritim Hotel f?r for ?vrig et treningsopphold med det norske kokkelandslaget, der l?rlingene f?r muligheten til ? trene med noen av landets fremste kokker.
– Scandic Cup er god l?ring for alle deltakerne, og en fin m?te ? fremheve l?rlingene v?re. Vi ?nsker ? ta Scandic Hotels til et enda h?yere niv? p? mat ved ? ta med oss den gode og grundige satsingen som Rica har hatt innenfor dette feltet, og gj?re det til en del av v?rt varemerke for Scandic Norge. Dagens hotellgjester verdsetter et godt mattilbud, og vi har ambisjoner om ? bli Norges ledende hotellkjede n?r det gjelder mat og drikke, sier Steen-Mevold.
Scandic is the definite market leader in Nordic hospitality with an unbeatable network of almost 230 hotels run by 13,500 enthusiastic team members! We are the ‘best hotel brand’ in the Nordics (BDRC 2014) and enjoy a following of more than 1.3 million members in Scandic Friends!

Authors
Top