Utdanning

Capgemini lanserer Perform AI – trygg, tilgjengelig og lønnsom kunstig intelligens

Capgemini lanserer Perform AI – trygg, tilgjengelig og lønnsom kunstig intelligens

Robert Engels, leder for Capgeminis AI satsing i Norge Dato: 29-01-2019 08:30 CET Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Capgemini lanserer Perform AI – trygg, tilgjengelig og lønnsom kunstig intelligens Kategori: , innovasjon digital kundeopplevelse #AI Capgemini

Capgemini lanserer nå Perform AI, en plattform for kunstig intelligens som på en pålitelig og sikker måte hjelper virksomheter med å automatisere oppgaver i stor skala.

Den nye plattformen omfatter blant annet industrialisering av konsepter, forbedring av interne prosesser, opplæring av ansatte, og tilrettelegging for innovasjon og nyskaping.

En fersk studie fra Capgemini Research Institute viser at mange ledere ikke tar i bruk kunstig intelligens, eller Artificial Intelligence (AI), på grunn av kunnskapsmangel og misforståelser. Samtidig øker både forretningspotensialet ved å ta i bruk AI og investeringstakten relatert til den nye teknologien kraftig i årene som kommer. Anslag fra analysebyrået IDC viser at investeringer i AI og kognitive systemer i perioden 2017 til 2018 økte med hele 54 prosent, til 19,1 milliarder dollar, på verdensbasis. I 2021 er investeringene ventet å øke til hele 54,2 milliarder dollar.

– Formålet er å skape best mulig samspill mellom mennesker, systemer og teknologi, sier leder for den norske AI-satsingen til Capgemini, Robert Engels.

Et annet viktig poeng er å sikre ansvarlig bruk av teknologien:

– Samtidig som det tas i bruk ny teknologi som kunstig intelligens, er det kritisk for alle typer virksomheter å ivareta personvern- og sikkerhetshensyn for å opprettholde tilliten til kunder, partnere og ansatte. Perform AI har derfor fokus på tillit og datasikkerhet og sikrer blant annet at personvernopplysninger blir behandlet i samsvar med GDPR, sier Engels.

A to już wiesz?  Capgemini legger i dag frem sitt resultat for 2016

Bygger stort norsk AI-miljø

Capgemini har bygget et ledene fagmiljø innen kunstig intelligens i Norge, med 20 AI-eksperter samlet under samme tak. Denne avdelingen kan hente ressurser og læring fra Capgeminis langt større, internasjonale AI-team. Robert Engels, som selv har jobbet med kunstig intelligens i 30 år, sier at det unike ved Capgeminis tilnærming er at selskapet integrerer kunstig intelligens i alle tjenester og på tvers av alle avdelinger.

– Mange virksomheter har allerede begynt å eksperimentere med kunstig intelligens for å effektivisere operasjoner og styrke konkurransekraften. Men for å få til betydelige resultater og varige forbedringer må virksomhetene gå fra å drive med enkelttiltak til å bruke kunstig intelligens i alt de gjør, sier Engels.

Selv om flere andre land ligger foran Norge i å ta i bruk AI, mener Engels at Norge er et attraktivt marked for denne typen tjenester:

– Capgemini har etablert en stor AI praksis i Norge fordi det er mange små og mellomstore virksomheter som har midler til å satse og er villige til å eksperimentere med nye teknologier. Ved hjelp av Perform AI ønsker vi å bli ledende i markedet på kunstig intelligens, og vi er spente på å se hvor langt dette kan ta kundene våre i fremtiden.

Skal bli ledende

Capgeminis «Perform AI»-plattform består av fire komponenter som til sammen sikrer enklere innføring og bruk av kunstig intelligens i stor skala:

1.AI ACTIVATE: sikrer en organisatorisk og teknologisk plattform som gjør at kunstig intelligens blir brukt på en best mulig måte.
2.AI TRANSFORM: bidrar til forbedringsprosesser og best mulig utnyttelse av eksisterende ressurser og drift, og legger til rette for fremtidig vekst.
3.AI REIMAGINE: henter læring og ressurser fra innovasjonsmiljøet «Capgemini Invent» og nettverket Applied Innovation Exchanges for å hjelpe virksomheter med å utvikle nye og bedre produkter og tjenester, brukeropplevelser og forretningsmodeller.
4.AI ENGINEERING: sikrer at de riktige dataene og plattformene leverer storskala AI-løsninger fra prosjektets begynnelse til slutt.

A to już wiesz?  Emosjonell intelligens blir enda viktigere i fremtidens arbeidsmarked

I tillegg har Capgemini lansert AI GALLERY, som deler kundeprosjekter fra mange ulike sektorer, der kunstig intelligens er brukt i praksis for å legge til rette for eller forbedre prosesser eller produkter. Nettstedet skal bidra til både inspirasjon og læring for kundene.

– Vi har lansert Perform AI for at virksomheter skal drive mer effektivt og utvikle nye forretningsmodeller, samtidig som de skal møte kundenes stadig voksende forventninger til produkter og tjenester. Med kunstig intelligens og Platform AI vil vi sikre raskere og bedre effekt av kundenes AI-investeringer, som til nå har vært fragmenterte og ikke oppnådd sitt fulle potensial. Capgemini skal med dette bli den ledende leverandøren av rådgivning og teknologitjenester knyttet til kunstig intelligens, sier Engels.

Les mer om Platform AI her.  Kilde: Pressekontor Capgemini Norge AS – PRESSEMELDING – ———— Om Capgemini

Som en global leder innen konsulent- og teknologitjenester og digital transformasjon er Capgemini i forkant av innovasjon gjennom å hjelpe kundene å realisere muligheter innen skytjenester, digitalisering og plattformsløsninger. Med 50 års erfaring og dyp bransjeekspertise gjør Capgemini kundene i stand til å realisere sine ambisjoner innenfor et spekter av tjenester som spenner fra strategi til operasjonalisering. Capgemini er overbevist om at forretningsverdien av teknologi skapes av og gjennom mennesker. Capgemini er et multikulturelt selskap med 200 000 ansatte i over 40 land. I 2017 rapporterte konsernet en omsetning på 12,8 milliarder Euro.

Besøk oss på www.capgemini.com. People matter, results count. Hashtags: # #innovasjon digital kundeopplevelse #AI innovasjon digital kundeopplevelse #AI

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy