SE

Bemanningsmarknaden blir allt mer komplex – ?rsrapport 2013

2014-03-18 16:41 Bemanningsföretagen Bemanningsbranschen g?r mot allt längre och mer komplexa uppdrag. I ?rsrapporten över bemanningsbranschen för 2013 beskrivs hur utvecklingen för branschen varit avseende antal anställda, omsättning och penetrationsgrad.

Andelen anställda via bemanningsföretag ökar. I fjol utgjordes 1,5 procent av det totala antalet sysselsatta av bemanningsanställda, vilket är en ökning fr?n 1,3 procent för 2013.
? Trots de högre niv?erna är det fortfarande l?ngt kvar till andelen i m?nga andra länder, säger Henrik Bäckström, förbundsdirektör p? branschorganisationen Bemanningsföretagen.
? Tittar vi p? Nederländerna s? är andelen dubbelt s? stor, 2,7 procent och i Tyskland är den 2,2 procent, säger Bäckström.
Antalet ?rsanställda i bemanningsbranschen l?g i fjol p? nästan 70 000, vilket är en ökning med 13 procent jämfört med 2013. Samtidigt har antalet utskickade kontrollbesked till de anställda konsulterna sjunkit tv? ?r i rad, vilket innebär att det totala antalet personer som n?gon g?ng under ?ret arbetade inom bemanningsbranschen minskat n?got. I fjol uppgick det till 134 600 personer för medlemsföretagen i branschorganisationen. (2012 var antalet 135 100.)
? Uppdragen hos kunderna blir allt längre. Tittar man tillbaka i tiden var det enbart korta uppdrag i bemanningsbranschen; när ordinarie personal var sjuk, vid semestertider och vid andra arbetstoppar, säger Henrik Bäckström.
? I dag sköter bemanningsföretagen ofta komplexa arbetsuppgifter p? ett sätt som inte skedde tidigare. Häromdagen läste jag till exempel att en hel avdelning p? Karolinska sjukhuset sköts av ett bemanningsbolag. Samtliga som jobbar där är bemanningsanställda, fortsätter Bäckström.
? Bemanningsjobbet är reglerat i kollektivavtal mellan samtliga 14 fack inom LO, för tjänstemannajobb i avtal med Unionen och Akademikerförbunden. För v?rdbemanningsjobb har vi tecknat avtal med b?de V?rdförbundet och Läkarförbundet. Det är riktiga jobb. Ur kundernas perspektiv hjälper bemanningsföretagen till p? tv? sätt. Alla verksamheter har n?gon typ av variation. Den kan vara säsongsmässig, efterfr?gebaserad, projektstyrd, cyklisk, geografisk betingad med mera. Här spelar bemanningsbranschen en ytterst viktig roll. För det andra tampas alla verksamheter med organisations- och kompetensförsörjningsproblem och här löser bemanningsföretag dessa utmaningar, berättar Henrik Bäckström.
? Studier visar att bemanningsföretag tränger undan svartjobb, p?huggsjobb och visstidsjobb. Det kan handla om p?huggsjobb i hamnar, deltidsanställda i Landstingen, kommunala bemanningspooler, landstingens deltidsanställningar och springvikariat i mediabranschen.
Genom att sammanfoga flera arbetsgivares behov av flexibilitet kan bemanningsföretag skapa en trygg och fast anställning, avslutar Henrik Bäckström.

A to już wiesz?  Per Johansson ny VD för Experis

?rsrapport bemanningsbranschen 2013 finns att ladda ner i v?rt nyhetsrum och p? v?r hemsida.

Henrik Bäckström
Förbundsdirektör Bemanningsföretagen
08 762 69 68 / 070 345 69 68
Hans Uhrus
Presschef Bemanningsföretagen
076 895 01 01, [email protected]
Bemanningsföretagen är en arbetsgivar- och branschorganisation för personaluthyrnings-, omställnings- och rekryteringsföretag med över 500 medlemsföretag, varav 430 är auktoriserade bemanningsföretag och/eller auktoriserade omställningsföretag. Bemanningsföretagen ing?r i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.
Bemanningsbranschen erbjuder kunder och medarbetare stor flexibilitet och trygghet. Grunden för verksamheten är att kunderna f?r tillg?ng till rätt kompetens vid rätt tillfälle för att kunna verka effektivt. Medarbetarna f?r möjlighet att utvecklas p? en föränderlig arbetsmarknad med den trygghet som erfarenhet och kompetens fr?n m?nga olika arbetsplatser ger.
I bemanningsbranschen bedöms människor enbart efter kunskaper och kompetens. www.bemanningsforetagen.se

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy