pensjon

Ledere og selgere m? jobbe mest i ferien

Ledere og selgere m? jobbe mest i ferien
Seks av ti ledere og selgere m? jobbe i ferien sin, viser den siste Work Life-unders?kelsen fra ManpowerGroup. Og de er ikke alene. Gjennomsnittlig sier

Seks av ti ledere og selgere m? jobbe i ferien sin, viser den siste Work Life-unders?kelsen fra ManpowerGroup. Og de er ikke alene. Gjennomsnittlig sier fire av ti arbeidstakere at de trolig m? jobbe i ferien.
– At s? mange som fire av ti medarbeidere m? jobbe i ferien, er enda et tegn p? at skillet mellom arbeid og fritid viskes ut. Fleksible l?sninger kan v?re positivt b?de for ledere og medarbeidere, men samtidig er det viktig for den enkelte ? ha frisoner der man kobler helt ut og f?r ladet batteriene. Det er ingen som er tjent med at den ansatte er tilgjengelig 24/7, sier konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath.
Hun understreker at selv om noen syns det er helt ok ? v?re tilgjengelig for arbeidsgiveren i ferien, kan andre f?le at ferien blir ?delagt med for mange avbrudd.

– Lag klare avtaler
– Her gjelder det ? kjenne sine medarbeidere, og f? avklart hva som forventes av tilgjengelighet og innsats. En leder skal ha stor respekt for folks ferie, og sp?rsm?l om ? jobbe n?r man har fri m? bare v?re n?r det er helt n?dvendig. For de fleste er det n?dvendig ? f? ta helt fri fra jobben i noen uker. Da f?r vi ogs? mer opplagte medarbeidere tilbake etter sommeren, sier Brath.
Hun oppfordrer til klare avtaler p? forh?nd for hvordan man skal h?ndtere eventuell jobbing i ferien.
– I disse sp?rsm?lene er det viktig at leder og medarbeider har en ?pen dialog og blir enige om klare avtaler for hva som ventes av tilgjengelighet i ferien, slik at du slipper ? v?re i beredskap hele ferien, sier Brath.
Bransjekulturer
Foruten ledere og selgere er det medarbeidere innen media/kultur og marked/PR som topper listen over de som trolig m? jobbe i ferien sin (se tabell i PDF under). Dette stemmer overens med en Work Life-unders?kelse fra i fjor h?st der de samme bransjene kommer h?yt opp p? listen over de som svarer at det forventes at de stiller opp n?r det kreves utenom arbeidstid.
– Vi ser ogs? at det i disse bransjene er st?rre aksept for ? stille opp n?r det kreves, s? dette handler nok i stor grad om bransjekulturer. Dette er ogs? bransjer som har en st?rre grad av fleksibilitet i jobben, s? det gir en viss balanse i skille mellom arbeid og fritid, sier Brath.

A to już wiesz?  Solid Delta-vekst

Fleksibel arbeidsliv
Den teknologiske utviklingen er en viktig driver for utviklingen av det fleksible arbeidslivet. Fire av ti av norske arbeidstakere har jobbmailen tilgjengelig p? mobilen, if?lge Work Life. De aller fleste som har denne muligheten oppgir at det b?de er praktisk og positivt.
Men to av ti som har jobbmail p? mobilen syns det i hovedsak er negativt p? grunn av forventningen om alltid ? v?re tilgjengelig. Samme unders?kelse viser ogs? at mange utf?rer private gj?rem?l i arbeidstiden.
– Vi tror arbeidslivet framover blir enda mer fleksibelt og at mange opplever at skillet mellom arbeid og fritid g?r over i hverandre. Det er b?de fordeler og ulemper ved denne utviklingen. I et arbeidsforhold er det snakk om ? ta og ? gi. I dag er nok tidsfrister en st?rre drivkraft enn arbeidstid. Det spiller mindre rolle n?r en arbeidsoppgave utf?res, s? lenge den blir gjort i tide. De neste generasjonene vil ta fleksible arbeidsordninger for gitt, b?de i forhold til tid og arbeidssted, arbeidstid og ferietid, sier Brath.

OM MANPOWER WORK LIFE
Resultatene er hentet fra den nyeste Work Life-unders?kelsen som Manpower gjennomf?rte i april 2012 i samarbeid med Kairos Future. I Norge har 4980 personer svart p? et sp?rreskjema som vi har sendt ut via e-post. Av alle som har svart, er 2571 ansatte, 1543 arbeidss?kende, 146 selvstendig n?ringsdrivende og 720 studerende
Manpowers Work Life-panel i Norge best?r av over 10 000 personer fra alle deler av landet og med en bred fordeling n?r det gjelder bransjer, yrker og utdanning. Panelet dekker ogs? alle aldersgrupper, men har en h?yere andel unge (80-tallere) og lavere andel eldre (50-tallere) enn det som generelt er tilfellet i den norske arbeidsstyrken.
I tillegg til de svarende fra Worklife-panelet kommer det et kompletterende webutvalg p? ca. 800 personer.
OM KAIROS FUTURE
Studien Manpower Worklife gjennomf?res i samarbeid med Kairos Future som er et uavhengig forsknings- og konsulentbyr? som hjelper bedrifter, myndigheter og organisasjoner med ? forst? og h?ndtere samfunnsendringer. Mer informasjon finner du p? www.kairosfuture.com
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup? er verdensledende i ? finne riktig bemanningsl?sning, basert p? menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. P? denne m?ten skaper vi ?Innovative Workforce Solutions?.

A to już wiesz?  Ryobi? gressklippere med Subaru? motor ? arbeidsflyt og effektivitet p? h?yt niv?

ManpowerGroup hjelper b?de sm? og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower og Right Management.

Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forst?else og lokal kompetanse, ?ker vi v?re kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag ?rlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy