Utnevnelser

– Ruter utgj?r en sikkerhetsrisiko for reisende

– Ruter utgj?r en sikkerhetsrisiko for reisende
Milj?partiet De Gr?nnes f?rstekandidat i Oslo, Harald E. Nissen, vil avskaffe Ruter, og samle Oslo Sporveier p? nytt. Dagens l?sning er for dyr, ineffektiv og

Milj?partiet De Gr?nnes f?rstekandidat i Oslo, Harald E. Nissen, vil avskaffe Ruter, og samle Oslo Sporveier p? nytt. Dagens l?sning er for dyr, ineffektiv og en sikkerhetsrisiko.

– Det m? v?re grenser for hvor lenge vi skal vente p? at Ruter skal innfri som en billig, trygg og milj?vennlig transportl?sning til Oslos beboere, slik Frp, H?yre og Venstre hevdet i 2007. I dag synes ikke Ruter ? ha andre oppgaver enn ? tjene penger, sier Harald E. Nissen, som er De Gr?nnes f?rstekandidat i Oslo.
Etter at Ruter ble etablert i 2007, gjennom en sammensl?ing av Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk, har driften v?rt preget av un?dvendig kontrollbyr?krati og oppsplitting av ansvarsforhold. De borgerlige partiene begrunnet sammensl?ingen med at en oppdeling i mange selskaper ville synliggj?re alle inntekter og utgifter, samt at konkurranse mellom selskapene ville f?re til ?kt servicegrad. Ruter-l?sningen har imidlertid blitt fordyrende og forsinkende, i stedet for billigere og mer effektiv.
– Derfor ?nsker De Gr?nne ? se p? muligheten for ? f? samlet sporvognsdriften i Oslo igjen. Vi vil sette i gang en prosess for ? samle sporvei og metro i ett selskap, Oslo Sporveier, sier Nissen.

En sikkerhetsrisiko

Ruter-l?sningen utgj?r ogs? en potensiell sikkehetsrisiko for reisende. B?de T-banen og sikkerhetsmyndighetene ?nsker av sikkerhetshensyn at sentrumsstasjonene skal v?re bemannet hele driftsd?gnet. Ruter har imidlertid ikke noe ansvar i denne forbindelse, og ?nsker ikke ? betale for bemanning til annet enn billettsalg.
– Dette skjer ikke fordi noen av akt?rene gj?r noe feil. Det er en ren konsekvens av bestiller og utf?rerrollen. Dette er et av flere eksempler p? hvordan sikkerhet nedprioriteres p? bekostning av profitt, sier Nissen.
I tillegg kan svekket oversikt over de ulike elementene i sporveien utgj?re en enda st?rre risiko p? sikt, spesielt med ?kt passasjertilstr?mming de kommende ?rene.

A to już wiesz?  Foresl? din kandidat til Mangfoldsprisen 2011

– Dersom driften blir samlet igjen, vil det bli lettere ? takle de ?kende kravene til b?de kapasitet og bemanning, avslutter Nissen.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy