pensjon

Sosiale medier i arbeidstiden – trussel eller mulighet?

Sosiale medier i arbeidstiden – trussel eller mulighet?
07-08-2012 11:30 Kelly Services 8. august 2012 ? 4 av 10 arbeidstakere i Norge mener at bruken av sosiale medier i arbeidstiden har en negativ innvirkning p? produktiviteten. Allikevel er vi mer sosiale enn noen gang. Det viser ferske tall fra Kelly Global Workforce Index?.

4 av 10 arbeidstakere i Norge mener at bruken av sosiale medier i arbeidstiden har en negativ innvirkning p? produktiviteten. Allikevel er vi mer sosiale enn noen gang. Det viser ferske tall fra Kelly Global Workforce Index?.
34 % av de spurte synes det er akseptabelt ? bruke sosiale medier i arbeidstiden. Respondentene mener samtidig at dette helt klart p?virker effektiviteten og produktiviteten, og hele 38 % hevder de blir mindre produktive pga tiden de bruker p? sosiale medier. I tillegg sier s? mange som 4 av 10 at det ? mikse personlige og profesjonelle nettverk kan skape utfordringer.
? Mange har utviklet en form for avhengighet til de sosiale mediene. Facebook og Twitter har blitt en viktig del av folks kommunikasjon, og mange beslutninger tas nettopp i disse kanalene ? ogs? innenfor karriere og jobbs?king, sier Turid Momyr, adm. direkt?r i Kelly Services. ? I tillegg til alle mulighetene disse mediene gir, merker vi ogs? en slags nerv?sitet i forhold til at to verdener ? den personlige og den profesjonelle ? n? m?tes p? én og samme arena.
Funnene er en del av de ferskeste resultatene fra Kelly Global Workforce Index? (KGWI), en ?rlig global arbeidslivsunders?kelse gjennomf?rt av bemannings- og rekrutteringsselskapet Kelly Services. Hele 170 000 arbeidstakere i 30 land har deltatt i unders?kelsen, deriblant ca 3 000 i Norge.
Unders?kelsen tar bl.a. for seg faktorer som ansatte vektlegger i sin vurdering av potensielle arbeidsgivere, hvem og hva som p?virker deres karrierevalg, og bruken av sosiale medier i jobbsammenheng.
Resultater fra unders?kelsen i Norge viser:
39 % av generasjon Y (19-30 ?r) synes det er greit ? benytte sosiale medier til personlige form?l i arbeidstiden. Til sammenligning mener 36 % av generasjon X (31-48 ?r) og 24 % av Babyboomerne (49-66 ?r) det samme.
12 % mener det er greit ? dele jobbrelaterte meninger med venner og kollegaer via sosiale medier
17 % av arbeidstakerne har f?tt beskjed om ? slutte ? bruke sosiale medier i arbeidstiden
2 av 10 sier det er mer naturlig for dem ? s?ke jobb via sosiale medier enn via andre tradisjonelle kanaler som avis, jobbs?kerportaler p? nett og rekrutteringsselskaper.
Mer enn halvparten av de spurte (60 %) bruker sosiale medier og nettverk n?r de skal ta beslutninger i karrieresammenheng.
? Faktum er at bruken av sosiale medier har ekspandert mye raskere enn reglene og retningslinjene for bruken av disse, sier Momyr. ? Samtidig som ansatte raskt ser fordelene ved ? utnytte sosiale medier i jobbsammenheng, sliter arbeidsgivere og ledere med en rekke komplekse problemstillinger knyttet til personvern, overv?kning og spredning av sensitiv informasjon.
Med inntoget av sosiale medier og den rollen disse nettverkene etter hvert har f?tt i v?re liv, er det viktig at bedrifter setter klare og tydelige retningslinjer for sine ansatte n?r det gjelder opptreden i disse kanalene. Dette b?r kommuniseres internt og eksternt.
? Det er viktig at budskapet er klart og tydelig og at det ikke er noen tvil om hvem som kan uttale seg om hva og hvor, sier Momyr og fortsetter: ? I prinsippet gjelder det her som i alle andre sosialer sammenhenger; er du ansatt et sted, s? er du ogs? representant for firmaet ? uansett om du er i kundem?te, p? café eller i sosiale medier. Du m? bruke sunn fornuft og opptre profesjonelt, sier hun.
Store muligheter
For bedrifter med tydelige og klare retningslinjer for tilstedev?relse i sosiale medier, finnes det ogs? mange muligheter der ute. Har du for eksempel forn?yde kunder og samarbeidspartnere som er aktive i disse kanalene, kan deres omtale og erfaringer v?re et meget verdifullt bidrag til ? ?ke kjennskap og ? bygge omd?mme rundt din merkevare.
? Folk ?h?rer? og tror generelt mer p? venner og kjente enn p? betalte reklamebudskap, og referanser og erfaringer fra de man har i nettverket blir mer og mer viktig, sier Momyr. ? Det legges stadig ut sp?rsm?l om b?de det ene og det andre, og folk ?nsker tilbakemeldinger fra de man kjenner om erfaringer og opplevelser med produkter og tjenester.
Dette og flere resultater fra unders?kelsen kan du lese mer om i rapporten When Two Worlds Collide ? The Rise of Social Media in the Workplace. Mer informasjon om Kelly Global Workforce Index? finner du under nyheter og pressemeldinger p? v?re nettsider www.kellyservices.no.
Kelly Services Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) er en av verdens ledende akt?rer innen fleksibel bemanning, og tilbyr et omfattende spekter av rekrutterings? og bemanningsl?sninger, inkludert midlertidig arbeidskraft og fulltidsansatte, outsourcing? og konsultent-tjenester innen HR. Selskapet formidler ?rlig arbeid til over en halv million mennesker innen en rekke bransjer verden over, og omsatte i 2011 for 5,6 milliarder USD. For mer informasjon, se www.kellyservices.no og f?lg oss p? Facebook, LinkedIn, og Twitter. Klikk her for ? laste ned ?The Talent Project?, v?r gratis app for iPad.

A to już wiesz?  Timberland PRO lanserer en ny h?ndverksbukse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy