Entreprenørskap Utdanning

Værnessekspressen innfører ekstra tiltak for å trygge sine reisende

Værnessekspressen innfører ekstra tiltak for å trygge sine reisende
I dag innfører Værnesekspressen tjenesten SafeSpot for å kunne registrere besøkende og raskt kunne bidra til smittesporing dersom et tilfelle oppstår. Tiltaket gjør det mulig å raskt varsle passasjerer på Værnesekspressen dersom noen av de reisende senere får påvist

Dato: 02-09-2020 12:54 CEST Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Værnessekspressen innfører ekstra tiltak for å trygge sine reisende Kategori: , reise kollektivtransport covid19 Korona I dag innfører Værnesekspressen tjenesten SafeSpot for å kunne registrere besøkende og raskt kunne bidra til smittesporing dersom et tilfelle oppstår. Tiltaket gjør det mulig å raskt varsle passasjerer på Værnesekspressen dersom noen av de reisende senere får påvist covid-19.

I dag innfører Værnesekspressen tjenesten SafeSpot for å kunne registrere besøkende og raskt kunne bidra til smittesporing dersom et tilfelle oppstår. Tiltaket gjør det mulig å raskt varsle passasjerer på Værnesekspressen dersom noen av de reisende senere får påvist covid-19.

Det er alle flybusser for Værnesekspressen på strekningen mellom Værnes lufthavn og Trondheim som i første omgang tar i bruk tjenesten SafeSpot. SafeSpot er en tjeneste som gir de reisende muligheten til å registrere seg når en går ombord. De reisende registrerer seg kontaktløst med en QR-kode eller via nettsiden registersafespot.com med en unik kode. Hvis reisende på den samme flybussen får påvist covid-19 på et senere tidspunkt, vil kommunen raskt kunne starte smittesporing og kontakte potensielle berørte som har registrert seg.

«Værnesekspressen tar bekymringen til de reisende på alvor og iverksetter et nytt og ekstra tiltak for å kunne bidra i smittesporingsarbeidet. Vi har hatt tett dialog med kommunen, smittevernoverlegen og samferdselsmyndighetene, og det er enighet å innføre SafeSpot som et tiltak på flybussene. Værnesekspressen er den første aktøren innen kollektivtrafikken som tar i bruk SafeSpot», sier drift- og markedssjef i Værnesekspressen, Trond Thorsø Skullerud.

Øvrige smitteverntiltak på Værnesekspressen opprettholdes. Dette innebærer blant annet at reisende skal unngå ansikt til ansikt kontakt, holde avstand ved av- og påstigning og kun ta kontaktløs betaling. Renhold på bussene er intensivert og i tillegg anbefaler Værnesekspressen at de reisende bruker ansiktsmaske under bussreisen.

A to już wiesz?  Burger King med tiltak mot smittespredning

"Vi håper at innføringen av SafeSpot kan bidra til økt trygghet hos de reisende med Værnesekspressen. De øvrige smitteverntiltakene fortsetter hos oss og vi følger til enhver tid helsemyndighetenes råd for flybussreiser», sier Skullerud.

Unibuss-konsernet er et av Norges største busselskap og består av selskapene Unibuss AS (rutebuss) og datterselskapene Unibuss Ekspress AS og Unibuss Tur AS. Unibuss Ekspress er Unibuss sitt datterselskap som tilbyr ekspressbuss- og flybussruter. Virksomheten markedsføres under merkenavnene OSL-ekspressen, Torpekspressen, Værnesekspressen og Lavprisekspressen. Kilde: Pressekontor EYD AS – PRESSEMELDING – ———— Tjenesten SafeSpot er utviklet av det trønderske teknologiselskapet ME Data AS. SafeSpot er en tjenesten hvor selskaper kan følge utviklingen i sin organisasjon relatert til håndtering av Covid-19. Tjenesten gir selskaper muligheten til å få innsikt i situasjonen for egne ansatte og sikre oversikt over besøkende, bli varslet og varsle, for rask og effektiv smittesporing dersom et tilfelle skulle oppstå. Slik kan virksomheter følge utviklingen i egen virksomhet og raskt handle dersom det skulle oppstå endringer eller et smittetilfelle, som kan ha betydelige konsekvenser for selskapets drift. Hashtags: # #reise kollektivtransport covid19 Korona reise kollektivtransport covid19 Korona

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy