pensjon

Nordmenn er rastl?se og uengasjerte p? jobb

25-04-2012 09:34 Kelly Services ? Nordmenn er uengasjerte i jobben sin, og hele 40 % sier at de ofte tenker p? ? slutte. Det viser ferske tall fra Kelly Global Workforce Index. S? mange som to tredeler (65 %) sier at de helt sikkert kommer til ? se seg om etter en annen jobb hos en ny arbeidsgiver i l?pet av de neste 12 m?neder.

20. april 2012 ? Nordmenn er uengasjerte i jobben sin, og hele 40 % sier at de ofte tenker p? ? slutte. Det viser ferske tall fra Kelly Global Workforce Index?. S? mange som to tredeler (65 %) sier at de helt sikkert kommer til ? se seg om etter en annen jobb hos en ny arbeidsgiver i l?pet av de neste 12 m?neder.
Ansatte over hele verden p?virkes av den ?konomiske uroen. Mange er misforn?yd med jobben sin, og s?ker aktivt etter nye muligheter.
? Ogs? blant de norske arbeidstakerne opplever vi en ?kt uro, og vi ser tydelig at folk er blitt mer usikre i forhold til fremtidige karrierem?l, sier Turid Momyr, adm. direkt?r i Kelly Services. ? Med mindre arbeidsgiveren kan tilby meningsfylte oppgaver og stadig mulighet for utvikling og vekst, holder ansatte d?ren p? gl?tt for nye utfordringer andre steder.
Funnene er en del av de ferskeste resultatene fra Kelly Global Workforce Index? (KGWI), en ?rlig global arbeidslivsunders?kelse gjennomf?rt av bemannings- og rekrutteringsselskapet Kelly Services. Hele 170 000 arbeidstakere i 30 land har deltatt i unders?kelsen, deriblant ca 3 000 i Norge.
Unders?kelsen tar bl.a. for seg faktorer som ansatte vektlegger i sin vurdering av potensielle arbeidsgivere, hvem og hva som p?virker deres karrierevalg, og bruken av sosiale medier i jobbs?kersammenheng.
Resultater fra unders?kelsen i Norge viser:
Ansatte med st?rst sannsynlighet til ? skifte arbeidsgiver, finner vi i generasjon X (31-48 ?r), hvor hele 68 % planlegger ? se seg om etter en ny jobb i l?pet av det neste ?ret. 65 % av generasjon Y (19-30 ?r) og 62 % av Babyboomerne (49-65 ?r) sier det samme.
Til tross for denne rastl?sheten, sier allikevel godt over halvparten (62 %) at de er forn?yd med den jobben de har i dag.
Litt under halvparten av respondentene (48 %) sier at deres n?v?rende jobb gir dem en ?f?lelse av mening?. Muligheten for vekst og videreutvikling ble identifisert som n?kkelen til mening av hele 67 % av de spurte.
Ved vurdering av én jobb fremfor en annen, er det personlig realisering og vekst/utvikling som blir trukket frem som de to viktigste faktorene. Begge disse kom langt h?yere p? viktighetsskalaen enn for eksempel l?nn og goder.
Mer enn halvparten av de spurte (60 %) bruker sosiale medier og nettverk n?r de skal ta beslutninger i karrieresammenheng.
? Vi opplever at mange er misforn?yd i jobbene sine og aktivt s?ker etter nye muligheter. Ogs? de som tilsynelatende er godt forn?yd der hvor de er, s?ker stadig etter ?kt engasjement og mening, og er innstilt og forberedt p? ? forlate en jobb som ikke gir dette, avslutter Momyr.
Dette og flere resultater fra unders?kelsen kan du lese mer om i rapporten Acquisition and Retention in the War of Talent. Mer informasjon om Kelly Global Workforce Index? finner du under nyheter og pressemeldinger p? v?re nettsider www.kellyservices.no.
Kelly Services Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) er en av verdens ledende akt?rer innen fleksibel bemanning, og tilbyr et omfattende spekter av rekrutterings? og bemanningsl?sninger, inkludert midlertidig arbeidskraft og fulltidsansatte, outsourcing? og konsultent-tjenester innen HR. Selskapet formidler ?rlig arbeid til over en halv million mennesker innen en rekke bransjer verden over, og omsatte i 2011 for 5,6 milliarder USD. For mer informasjon, se www.kellyservices.no og f?lg oss p? Facebook, LinkedIn, og Twitter. Klikk her for ? laste ned ?The Talent Project?, v?r gratis app for iPad.

A to już wiesz?  Behov for enda flere takstmenn

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy