Arbeidsl?shet

Uansvarlig spill om sj?f?renes sikkerhet

Uansvarlig spill om sj?f?renes sikkerhet
29-01-2014 11:21 Yrkestrafikkforbundet (YTF) - Det er ikke riktig at loven hindrer kontantfrie busser. Dette handler kun om politisk uvilje, sier forbundsleder Svein Fur?y i YTF. Han er provosert over at Samferdselsdepartementet er likegyldig til sj?f?renes sikkerhet. YTF stiller ogs? sp?rsm?l ved at NHO Service n? motarbeider det NHO Transport har st?ttet opp om i flere ?r, nemlig kontantfrie busser.

– Det er ikke riktig at loven hindrer kontantfrie busser. Dette handler kun om politisk uvilje, sier forbundsleder Svein Fur?y i YTF. Han er provosert over at Samferdselsdepartementet er likegyldig til sj?f?renes sikkerhet. YTF stiller ogs? sp?rsm?l ved at NHO Service n? motarbeider det NHO Transport har st?ttet opp om i flere ?r, nemlig kontantfrie busser.
– N?r NHO Service krever kontanter i bussene, er det viktig ? merke seg at deres egen medlemsbedrift Nokas AS st?r klar til ? promotere sitt eget produkt som l?sning for kontanth?ndtering i bussene, sier forbundsleder i YTF, Svein Fur?y.
NHO Service hevder ut i fra et brev fra Samferdselsdepartementet(SD) at kontanter i bussene m? best?. ? Dette er feil. Kontanter kan fjernes s? lenge det er tilstrekkelige utsalgssteder i omr?det, sier forbundsleder Svein Fur?y. NHO Transport, som organiserer busselskapene, og YTF har i flere ?r st?tt sammen i kravet om kontantfrie busser.
Samferdselsdepartementet vurderer ikke sj?f?rens sikkerhet n?r de godtar NHO Service sitt krav om kontanter. ? Sj?f?rene fortjener ikke ? v?re redd p? jobb. Senest i helgen h?rte jeg om en sj?f?r som hver dag f?r truende sp?rsm?l om hvor mye penger hun har i bussen. Hun er redd for at hun en dag ikke f?r komme hjem til ungene sine, og dette er ikke levelige arbeidsforhold i Norge i dag, sier Fur?y, som mener vi m? benytte den teknologien som finnes for ? unng? slike situasjoner.
NHO Service p?peker at kontanter etter loven m? best? som betalingsmiddel. Det er ingen motsetning mellom dette og YTFs forslag om ? fjerne kontant betaling fra bussene. Billetter kan kj?pes kontant p? utsalgssteder n?r holdeplassene. Automatiske billettautomater og utsalgsavtaler med kiosker og butikker vil kunne sikre fortsatt mulighet for kontant betaling. I tillegg kan billetter kj?pes p? mobilen og p? nettet.
Loven krever ikke at en skal kunne betale kontant p? ethvert sted tjenesten ytes, men p? selgerens forretningssted. Justisdepartementet har i uttalelse til forbrukerr?det av 2013-04-08 nr. 3390/12 gitt anvisning p? at det avhenger av en helhetsvurdering, hvor blant annet ?vrige betalingsmuligheter er relevant moment.
YTF er ikke enig i at lovverket hindrer kontantfrie busser. Det er snarere et prioriteringssp?rsm?l om myndighetene vil bidra til ? sikre tilgjengelige l?sninger for publikum p? andre m?ter.
Fur?y, som selv har kj?rt buss i mange ?r vet hvordan det er ? v?re redd for pengeveska. Han h?per passasjerene ser n?dvendigheten av de nye m?tene ? kj?pe billettene p?, for ? sikre b?de sj?f?ren og seg selv.
? Det er leit at Samferdselsdepartementet nedprioriterer sj?f?renes sikkerhet.
Hvem tar regningen?
? NHO Service foresl?r i stedet billettautomater p? buss. I Aarhus i Danmark har de fors?kt et slikt system. Dette har ikke fungert, til tross for en prislapp p? over 30 millioner kroner. – Hvem skal ta seg av denne regningen i Norge, sp?r Fur?y. Slik anbudene fungerer i dag, har ikke busselskapene selv penger til ? investere i dette selv om de ?nsker sj?f?rens beste. ? Vi krever at det blir bevilget nok midler til ? gjennomf?re tiltak som sikrer sj?f?ren og passasjerene, sier Fur?y.
Ogs? andre sikkerhetstiltak m? gjennomf?res. Slik bussene er utformet ut i fra kravene fylkeskommunen setter i anbudsdokumentene, sitter sj?f?ren lavt og usikret. Mange busser har ikke kameraer som fungerer, og dette er et viktig preventivt tiltak.
? I tillegg til ? fjerne kontanter b?r sj?f?rene f? praktisk kursing i konflikth?ndtering, l?ftede seter slik at de sitter over passasjerene og en halv vegg i plast som beskyttelse ved f?rersete, sier Fur?y. Kamera og kontantfrie busser er forel?pig de eneste tiltakene som vil sikre b?de passasjer og sj?f?r.

A to już wiesz?  Flere f?r karakterer p? jobben

Yrkestrafikkforbundet er en landsomfattende partipolitisk uavhengig fagorganisasjon. Forbundets oganisasjonsomr?de er alle ansatte i bedrifter som driver transport av personer og/eller gods, samt ansatte i bedrifter som har tilknytning til slik virksomhet.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy